Založ si blog

Pre a proti stravovacích zariadení – fast foody

 

Fast foody sa stali synonymom 21. storočia a pre mnohých predstavujú symbol konzumnej spoločnosti, kde sa čas delí doslova na minúty a každá z nich je vyvážená peniazmi. Niektorí prevádzkovatelia fast foodov nielen na Slovensku dokázali, že to môže byť inak a na oveľa vyššej kvalitatívnej úrovni.

Pozitíva fast foodov

Ako správny životný optimista začnem pozitívami, ktoré ponúkajú zariadenia rýchleho občerstvenia. Jedno už vyplýva zo samotného slova ,,rýchle,“ keďže vydanie jedla v niektorých fast foodoch je skutočne otázkou niekoľkých desiatok sekúnd alebo minút. Presne tak funguje najznámejšia sieť žltých fast foodov, kde majú väčšinu jedál vopred pripravenú a obsluha vám ich po zaplatení zabalí a podá.

Popri rýchlosti sú fast foody lacnejšie než bežné reštaurácie. Je za tým predovšetkým objektívne nižšia kvalita jedla, ktoré sa často pripravuje aj z polotovarov (viď. spomínaná najpopulárnejšia sieť rýchleho občerstvenia). Majitelia takisto výrazne krátia náklady na obsluhu, na rozdiel od reštaurácie s desiatkami čašníkov, tu stačí niekoľko ľudí pri pulte. To všetko sa započítava do nákladov a tvorí konečnú cenu, ktorá v prípade fast foodu často pritiahne zákazníka.

V istých prípadoch je pozitívom aj samotná kvalita jedla. Hovorím o typických malých prevádzkach či fast foodoch, majúcich tradíciu a variacich z čerstvých surovín. Typické je to najmä pre rodinné prevádzky – napríklad v centre Bratislavy sa nachádza viacero malých podnikov, ktoré ponúkajú čerstvé hamburgery. Ide prakticky o fast foody, kvalita jedla je však fantastická a cena tiež prijateľná. Minule som si dal takýto hamburger pod Michalskou bránou a chuťové poháriky doslova zajasali.

Negatíva

Existujú dokonca konšpiračné teórie, spochybňujúce fast foody. Tieto teórie hovoria o nekvalitnom jedle, podliezaní hygienických štandardov či ďalších veciach, ktoré by mali ostať skryté oku bežného zákazníka. Nič nie je tak horúce, ako to na prvý pohľad vyzerá. Kvalita fast foodov zväčša závisí od každej jednej konkrétnej prevádzky. Je však pravda, že vo všeobecnosti je nižšia a pri niektorých fast foodoch, ktoré už zvonku nevyzerajú dobre, môže byť dokonca aj nebezpečná z hľadiska hygieny či zdravia.

Pre ďalších sú fast foody symbolom života, v ktorom nemáme ani sekundu na oddych. Môže to tak byť, ani samotné prevádzky týchto zariadení neponúkajú výrazný estetický zážitok a ich hlavnou ideou je účelnosť a vytvorenie priestoru pre čo najviac ľudí. Prísť, zaplatiť a zjesť, iný zážitok sa s návštevou fast foodu väčšinou nespája.

Áno, či nie?

Konečné rozhodnutie je vždy na zákazníkovi. Ja občas rád navštívim napríklad rýchle občerstvenia na Obchodnej ulici v Bratislave, kde dostanete kúsok pizze za bezkonkurenčnú cenu s výbornou chuťou. Takisto každý cestujúci do exotickejších krajín hlavne východne od nás ocení prevádzky najznámejšieho reťazca fast foodov, kde vie, že sa kvôli vysokým nárokom na hygienu či kvalitu nemusí obávať žalúdočných ťažkostí. Na druhej strane, stále je tu oveľa viac pekných, kvalitných a jednoducho príjemnejších stravovacích zariadení.

Dôležitým bodom pri rozhodovaní sa o návšteve fast foodu je obsluha. Kto žijete v Bratislave, ale aj iných väčších mestách, možno poznáte tie typické arabské kebaby. Nie každému takéto jedlo chutí, často sa však stretnete so žoviálnym a príjemným správaním obsluhujúceho personálu. Alebo môžete dať prednosť najväčšiemu reťazcu fast foodov a sledovať absolútnu profesionalitu čašníkov a čašníčok. V tomto si môžu iné prevádzky brať inšpiráciu, ako obsluhu zlepšiť. Ak aj vy máte reštauráciu, alebo aj fast food, môžete takúto cennú spätnú väzbu získať vďaka aplikácii Staffino.

Verím, že si vyberiete z ponuky stravovacích zariadení to dobré, a ak máte chuť, tak aj pokrm z fast foodu. Rýchle občerstvenie sa na našom trhu dobre usadilo a je viac než pravdepodobné, že svoju pozíciu smerom do budúcnosti neopustí.

Ako môže zákazník prispieť ku kvalite reštaurácie?

21.12.2015

Na svojom blogu najčastejšie hodnotím obsluhu či reštaurácie a dávam tipy majiteľom, kuchárom či personálu, ako môžu zlepšiť služby na Slovensku. Teraz sa zameriame na vás, milí zákazníci. Možno ani sami netušíte, akú moc v rukách máte, a ako môžete kvalitu služieb ovplyvniť. Vaše vlastné správanie Ako sa do hory volá, tak sa z nej aj ozýva. Toto ľudové [...]

Večná dilema prepitného v reštaurácii

31.07.2015

Prepitné, tringelt, odmena pre čašníka, v angličtine ,,tip.“ Je jedno, ako to nazvete, podstata je rovnaká. Nechať čašníkovi prepitné patrí k akýmsi nepísaným pravidlám návštevy reštaurácie. Mnohí z nás však často riešia, či vôbec prepitné nechať, a hlavne, v akej výške? Zaslúži si prepitné? Pri návštevách slovenských a zahraničných reštaurácií [...]

TOP 5 znakov dobrej reštaurácie

29.07.2015

Máme ich tu stovky, ba tisícky. Fast foody, foodcourty, ázijské bistrá, krčmy, reštaurácie. Všade tam sa môžeme ísť najesť, samozrejme pri rôznej kvalite a cene. Dobrá reštaurácia automaticky nemusí byť drahá, naopak, je fajn, ak kombinuje chutné jedlá s primeranou cenou. Ukážeme si TOP 5 znakov, ktoré zaručujú vysoký kredit reštaurácie. Jednoduché [...]

Medveď

V košickej zoo sa Xene narodilo medvieďa Ares

19.04.2024 13:08

Jeho genetická hodnota je mimoriadne cenná pre európsky záchranný program.

izrael, palestína, západný breh jordánu, evakuácia, amona

EÚ po prvý raz uvalila sankcie na izraelských osadníkov pre útoky na Palestínčanov

19.04.2024 13:07, aktualizované: 13:20

Palestínčania chcú, aby Západný breh bol súčasťou ich budúceho štátu.

Rudolf Huliak

SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru

19.04.2024 13:00

Hlina tvrdí, že podnet bude musieť byť zaradený na rokovanie a musí byť o ňom rozprava.

Čierny kašeľ / Pertussis /

Čierny kašeľ v Bratislavskom kraji: Hygienici evidujú 74 prípadov ochorenia

19.04.2024 12:21

Najvyššia vekovo špecifická chorobnosť bola zistená vo vekovej skupine nularočných osôb.

Tomáš Schügerl

Štatistiky blogu

Počet článkov: 4
Celková čítanosť: 11696x
Priemerná čítanosť článkov: 2924x

Autor blogu

Kategórie